Den ubestridte markedslederen innen EV
Tesla er idag den eldste el-bil aksjen, og med Elon Musk som grunder og CEO har selskapet fått mye media oppmerksomhet. Noe som har gjort dem til bransjelederen innen elektriske biler. I 2020 leverte de i underkant av 500 000 biler, hvor 180 000 av dem ble levert i fjerde kvartal alene. De fleste av disse kjøretøyene var modell 3 sedaner og modell Y crossover-SUVer. El-bilselskapet er idag endelig blitt lønnsomt og den 21. desember 2020 ble selskapet lagt til S&P 500.
Aksjekursen økte med over 750% i 2020
Selskapets suksess har bidratt til en episk økning i aksjekursen, noe som gjør Tesla til det mest verdifulle bilselskapet i verden. I 2020 økte Teslas aksjekurs med mer enn 750%, og reiste spørsmål om selskapets høye verdsettelse. I år har selskapet gått tilbake -4,6% så langt.
I motsetning til Tesla sine konkurrenter som ikke klarer å selge sin nåværende produksjonskapasitet er Tesla sitt problem idag er at de ikke klarer å produsere nok biler for å dekke deres etterspørsel. Selskaper bygger idag to nye gigantiske fabrikker – en i Berlin og en i Austin.
Fremtiden
Det virkelige presset på Tesla idag er ikke deres at det ikke kan øke batteriproduksjonen raskt nok til å møte etterspørselen etter produktene. Idag ser aksjen også et økende press fra Kina og de tradisjonelle bilprodusentene. Den største kortsiktige bekymringen for Tesla er at deres kortsiktige etterspørselsmoment i Kina avtar. Vi ser idag at andre innenlandske merker i Kina vinner terreng mot Tesla. Noe som kan kreve at Tesla må kutte sine priser, med det resultat at brutto marginene deres blir lavere. Skjer dette vil aksjekursen falle kraftig.
Nøkkeldata
- Markedsverdi: 660,5 milliarder dollar
- P/E : 714,29
- P/B : 28,74
- P/S : 21,32
- EPS : 1,18
- EPS-vekst : 327,58%
- Kursvekst i år: −4,67%
Kursmål
UBS kuttet nylig sitt kursmål for Tesla til $ 660 per aksje. Kurs medianen blant de 34 analytikerne som inngår i CNN Money sin kursanalyse var $ 710.50. Det forventes dermed liten kursvekst i forhold til dagens nivå på $ 674.
Anbefaling
- Kjøp: 15
- Overpresterer: 1
- Hold: 15
- Underpresenterer: 2
- Sell: 4
Teknisk analyse
Som det går frem av pris kanalen over har Tesla hatt en nedadgående trend i år, med store svingninger underveis. Kurssvingningene skyldes at aksjen er en av de mest populære aksjene å shorte.
Vurdering
Tesla handles idag for 19,4 ganger årlig omsetning. For å sette det i perspektiv handles Apple ( AAPL ) – en av maskinvareprodusentene med høyest margin i historien – for bare 6,6 ganger salg, og de fleste bilprodusenter handler for mindre enn 1 ganger omsetningen. Tesla må derfor sies å være en ekstremt dyr aksje.
Etter rekordåret i 2020 har aksjekursen gått tilbake over 4 prosent i år. Noe som må sies å være en blå-mandag i forhold til 2020 tallene. ProStock har ikke Tesla i sin portefølje og gir aksjen en hold anbefaling.