Kahoot aksjen har falt 57% i år. Hva er kursmålet nå?

Etter to års ellevill, sammenhengende ellevill kursoppgang, har aksjonærene i Kahoot fått se en andre siden av medaljen etter nyttår. Aksjekursen har idag sunket med hele 57 prosent fra toppnivået på 137,2 kroner i slutten av januar. 

Det alle lurer på nå er hvor går veien nå? Har vi nådd bunnen eller vil aksjen fortsette å synke? Her er ekspertene ennå ikke enige. 

Aksjetype

Kahoot! er en typisk vekstaksje. Det vil si en aksje du kjøper for å tjene penger på kursstigningen. Slike aksjer kjennetegnes av en høy P/E, men P/E for Kahoot er ukjent siden de ikke tjener penger ennå. P/S og P/B er imidlertid kjent.

Kursmål

DNB Markets har i år nedjustert sitt kursmål. Først fra 150 til 135 kroner, og senest  fra 135 kroner til 100 kroner.

Meglerhusenes anbefalinger

DNB Markets har en kjøpsanbefaling på aksjen.


Selskapsinformasjon

Kahoot! er et norsk selskap som er mest kjent for sin populære Quiz-app (flervalgsoppgaver), men satser også tungt på andre lærings- og samhandlingsverktøy til skoler og bedrifter. Selskapet tilbyr både en gratis og en abonnement tjenester til sine brukere og de har idag over 50 millioner brukere i mer enn 200 land, ifølge dem selv.

Lecture Quiz ble først utviklet ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Senere overtok selskapet Mobitroll i 2011 og ga app’en navnet Kahoot! i august 2013.

Kahoot! er basert på forskningen og ideene til spillteknologiprofessor Alf Inge Wang og hans kollegaer ved NTNU. Den teknologiske plattformen er utviklet av Wangs mastergradsstudent Morten Versvik, som en del av hans masteroppgave på NTNU.

Som for de fleste andre teknologiselskaper, handler det om å dele ut produktene gratis, for så å bygge opp en base med betalende abonnenter over tid, forklarer E24.no. Den såkalte konverteringsraten fra gratis til betalende brukere økte kraftig fra 1,3 prosent i første kvartal 2020 til 1,9 prosent ved utgangen av året, men falt til 1,8 prosent i første kvartal 2021. Noe som har gjort seg utslag i en sterkt fallende aksjekurs, da investorer ser på dette som det første tegnet på at konverteringen til betalende brukere er i ferd med å modnes allerede. Selskapet selv sier at dette ikke stemmer. De forklarer nedgangen som sesongmessige svingninger. 

Salgsinntektene i første kvartal var 19,1 millioner dollar. En økning på 195 prosent fra samme periode i fjor. Målet er å nå 90-100 millioner dollar i salgsinntekt for 2021. Når det gjelder antall brukere så hadde de mer enn 760.000 betalende abonnenter (inkludert selskaper som det har kjøpt opp), mens antall aktive kontoer økte med 68 prosent sammenlignet med i fjor til 28 millioner.

Aksjonærer

GLITRAFJORD AS8,51%
GOLDMAN SACHS INTERNATIONAL7,47%
DATUM OPPORTUNITY AS5,92%
J.P. MORGAN SECURITIES PLC4,52%
CREANDUM III LP4,23%
BNP PARIBAS4,23%
THE BANK OF NEW YORK MELLON4,08%
DATUM AS3,86%
CITIGROUP GLOBAL MARKETS INC.2,86%
VERSVIK INVEST AS2,74%

Kilde: E24